عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: دولت گاز را با تخفیف و قیمت کمینه برای ذخیره سازی در اختیار صنایع قرار می دهد، پس اینکار برای صنایع صرفه اقتصادی دارد. زیرا گاز را با قیمت پایین در اختیار می گیرند و در زمستان که قیمت محصولاتشان افزایش یافت از آن بهره می برند.

جعفر قادری در گفت‌وگو با قدس: گاز با تخفیف و قیمت کمینه برای ذخیره‌سازی در اختیار صنایع قرار می‌گیرد

ذخیره‌سازی گاز مهم‌ترین و کلیدی‌ترین راهکار برای رفع ناترازی مقطعی در زمان افزایش مصرف گاز توسط بخش‌های خانگی در فصول سرد سال است. استفاده از این رویکرد در کشورهای اروپایی به طور متوسط معادل ۲۵ درصد کل مصرف و در کشورهای مختلف نیز به صورت میانگین حدود ۱۲ درصد است.

اصلی‌ترین بخشی که به گاز نیاز دارند و ذخیره سازی برایشان کاملاً اقتصادی و به صرفه است؛ بخش صنایع هستند. با توجه به مشکلات مربوط به عدم تامین پایدار گاز موردنیاز صنایع به دلیل افزایش مصرف در بخش خانگی، ذخیره‌سازی گاز و افزایش تولیدات صنایع برای آن‌ها کاملا به صرفه است و در کشورهای اروپایی نیز بخش بزرگی از مخازن ذخیره‌سازی گاز برای صنایع است.

از طرف دیگر ایران در فصول گرم سال گاز مازاد دارد که می‌تواند آن را به جای صادرات، به سمت ذخیره سازی گاز توسط صنایع در قالب ‌های مختلف از جمله CNG، LPG، LNG و گازطبیعی سوق دهد. در همین راستا، در ابتدای سال جاری، به تمامی صنایع دارای کمبود گازی در فصل زمستان اطلاع داده شد که در صورت سرمایه‌گذاری در زمینه ی ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز، به میزان تمام ظرفیت مخزن مربوطه، گاز طبیعی یا CNG و LPG، LNG در اختیار آن ها قرار داده خواهد شد.

دولت نمی تواند همزمان گاز صنایع و بخش خانگی را کامل تأمین کند

در ادامه نظرات جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس را در خصوص لزوم ذخیره سازی گاز توسط صنایع می خوانید.

قادری با اشاره به این موضوع که ما در فصول سرد سال با مشکل ناترازی گاز مواجه می شویم و این موضوع برایمان مسئله ساز است، تصریح کرد: در فصول سرد سال به یک بار میزان مصرف گاز در بخش خانگی به شدت افزایش می یابد. به همین دلیل دولت نمی تواند همزمان گاز صنایع و بخش خانگی را تأمین کند و مجبور به قطع گاز صنایع می شویم.

وی ادامه داد: روش هایی برای حل این مشکل وجود دارد. به طور مثال، می توانیم در ماه هایی از سال که گرم است و ناترازی نداریم به ذخیره سازی گاز بپردازیم. این روش در دنیا مرسوم است و بسیار فایده دارد.

امکان ارائه گاز به صنایع به صورت ال پی جی و سی ان جی فراهم است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: دولت زیرساخت هایی برای ذخیره سازی تدارک دیده و بخشی از ذخیره سازی را انجام می دهد. اما لازم است صنایع نیز خودشان به فکر ذخیره سازی گاز باشند تا در زمان اوج مصرف از آن استفاده کنند.

قادری گفت: دولت مشوق هایی برای ذخیره سازی گاز توسط صنایع در نظر گرفته است. امکان ارائه ی گاز به صنایع به صورت ال پی جی، سی ان جی و یا گاز متان فراهم است و صنایع هر مدل را که بخواهند، انتخاب می کنند. از طرف دیگر، تنوع در نوع ذخیره سازی داریم و صنایع می توانند انتخاب کنند که کدام روش برایشان بهتر است.

وی در خصوص این موضوع که دولت تضمین می دهد گاز را در محل ذخیره سازی به صنایع تحویل دهد، خاطرنشان کرد: زمینه های مورد نیاز برای ذخیره سازی گاز توسط صنایع تدارک دیده شده است. لازم است صنایع برای رفع مشکل کمبود گاز در ماه های سرد سال به سمت ذخیره سازی گاز بروند و به حل این مشکل کمک کنند.

دولت ها معمولاً تأمین گاز صنایع را برای 9 الی 10 ماه تضمین می کنند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد: از آنجائیکه گاز با تخفیف و قیمت کمینه برای ذخیره سازی در اختیار صنایع قرار می گیرد، ذخیره سازی گاز توسط صنایع برایشان صرفه ی اقتصادی دارد. زیرا گاز را با قیمت پایین در اختیار می گیرند و در زمستان که قیمت محصولاتشان افزایش می یابد، از آن بهره می برند. همچنین از قطعی گازشان نیز که عدم النفع بالای اقتصادی دارد، جلوگیری می کنند.

قادری  تأکید کرد: ذخیره سازی گاز توسط صنایع در کشورهای مختلف دنیا مرسوم است. دولت ها معمولاً تأمین گاز صنایع را برای 9 الی 10 ماه تضمین می کنند و صنایع خودشان به فکر ذخیره سازی گاز برای ماه های اوج مصرف هستند. بنابراین با این مشوق های صورت گرفته شده توسط دولت، صنایع باید به سمت ذخیره سازی گاز بروند تا مشکل قطعی مقطعی گاز صنایع با این رویکرد اتخاذ شده، اصلاح گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.